نحوه ی تهیه و تدوین دستورالعمل ها

نوشته شده توسط:محبوبه شریفی | ۱ دیدگاه

 خروج یک سازمان از فرهنگ قبیله ای و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مبتنی بر دستورالعمل تا حدود زیادی بستگی به مدیریت دارد. مدیریت مسئول ایحاد ، حفظ و انتخاب به بهترین شیوه انجام کار و تدوین دستورالعمل است و می بایست این نکته را درک کند که مدت زمانی را که صرف تدوین دستورالعمل ها می کند با کاهش در اشتباهات و بهبود کیفیت قابل جبران است .

    متاسفانه در برخی سازمانها دستور العمل ها طوری طولانی نوشته می شود که فقط توسط یک فرد کارشناس قابل استفاده هستند . این نکته را همواره می بایست مد نظر داشت که افرادی که قرار است از دستورالعمل استفاده کند ممکن است تحت استرس باشد و یا اینکه ممکن است میزان معلومات و سطح تحصیلاتشان در سطح فرد نویسنده دستورالعمل نباشد .

    بنابراین این دستورالعملها نبایستی خیلی پیچیده تعیین شوند . نویسنده دستورالعمل می بایست مهارت سازمانی بالایی داشته باشد . زیرا در غیر اینصورت سازماندهی اطلاعات در قالب دستورالعمل موثر نخواهد بود . لذا لازم است در تدوین دستورالعمل مطابق مراحل زیر عمل گردد:

    1- مشاده دقیق فرآیند کاری

    2- سامان دهی اطلاعات و مشخص کردن ترتیب انجام کارها با استفاده از فلو دیاگرام

    3- تلفیق مشاهدات و اطلاعات فودیاگرانم و نوشتن آنها در قالب دستورالعمل

    4- چک کردن دستورالعمل و اطمینان حاصل کردن از دقیق و قابل استفاده بودن آن و اینکه حاوی جزئیات لازم برای انجام کار است .

    5- قرار دادن دستورالعمل در دسترس کارکنان

 

    اصول کلی در نوشتن دستورالعمل

    در نوشتن دستورالعمل بر خلاف دیگر نوشته ها که در آنها استفاده ازکلمات و جملات طولانی مهارت نویسنده را می رساند ، می بایست بر مختصر و ساده بودن جملات تاکید شود . به طور کلی اصول لازم در نوشتن دستورالعمل عبارتند از :

    • از جملات کوتاه استفاده شود .

    • جملات می بایست به صورت امری باشند .(کلید باید روشن شود به جای کلید را روشن کنید)

    • جمله باید ساده باشد و به خواننده بگوید چه کاری باید انجام دهد .

    • در دستورالعمل ها نبایستی از اختصارات و مخفف ها استفاده شود.

    • حتی الامکان از کلمات کوتاه استفاده شود ( مثلا زیاد کنید به جای افزایش دهید)

    • هیچ گاه نبایستی فرض شود که خواننده چیزی را می داند .

    • مراحل کار می بایستی به ترتیب صحیح مرتب شود .

    • برای کمک به اپراتور در یافتن سریع اطلاعات هر صفحه می بایست دارای سر صفحه و عنوان باشد .

    • برای شماره گذاری مراحل می بایست از 1، 2 ، 3 و ... به جای یک ، دو ، سه و ... استفاده شود .

    • مراحل عملی و توضیحات می بایست در دو ستون جداگانه در دستورالعمل مشخص شوند تا خواننده بتواند سریعا از آنها استفاده کند .

    • هرگونه هشدار و تذکر یا اقدام احتیاطی می بایست به طور واضح ، با حروف بزرگ و متفاوت با دیگر نوشته ها در دستورالعمل مشخص شود .

    • هیچ گاه نبایستی در یک پاراگراف مراحل زیادی از کار گنجانده شود . بلکه کلیه مراحل می بایست از هم جدا قرار داده شوند .

    • کلیه دستور العمل های می بایست حاوی موارد اضطراری نیز باشند . منظور از این شرایط آنهایی هستند که اپراتور در شرایط پر استرس به دنبال آنها می گردد .

    • در صورت امکان بهتر است جهت ساماندهی اطلاعات در نوشتن دستور العمل از فلوچارت استفاده شود .

1 نظر

  1. نظرات کاربران:

       مریم در ۱۳۹۵/۰۸/۱۵ - ۱۰:۰۴:۵۳
    مطالب کاربردی است.

    نوشتن دیدگاه