به قول دبیرهای ریاضیات، به طور شهودی عکاسی خبری همان نوع عکس ها و تصاویری است که معمولا در روزنامه ها و مجلات منتشر شده و کاربرد اصلی آنها خبررسانی است. اما برای عکس های خبری خصوصیت های متمایز کننده ای هم می توان قایل شد.
اغلب عکس های خبری دارای خصوصیت های زیر می باشند:
1. وابستگی به یک بازه زمانی معین: معمولا عکس های خبری با توجه به زمینه زمانی و توالی تاریخی سیر رویدادهایی که به آن مربوط می شوند معنا پیدا می کنند.
این عکس همانند بیشتر عکس های خبری در چارچوب وقایع پیرامونی آن (مثلا جنگ های داخلی در افغانستان و دوران طالبان) معنا پیدا می کند. عکس فوق توسط جیمز ناکت عکاس مشهور خبری گرفته شده است.
2. عینی گرایی: خصوصیت دیگر عکس های خبری عینی گرایی یا بی طرفی آنها است. در واقع عکس خبری تا حد امکان باید واقع گرایانه باشد و سعی در نمایش واقعیت به صورتی که اتفاق افتاده است داشته باشد. عکس خبری به نوعی سند شبیه است که می خواهد ثابت کند “این اتفاق افتاده است” یا “این نما اینگونه بوده است”.
3. روایت گونه یا داستان گو: خصوصیت دیگر عکس های خبری روایی بودن آن هاست. عکس های خبری معمولا همراه با خود داستان یا روایتی دارند که می تواند موضوع خبر یا گزارش باشد. عکس خبری راوی سیر وقایعی است که از لحاظ زمانی و مکانی عکس را احاطه کرده اند. عکس خبری یک “فریم” از واقعیتی است که در جریان بوده است و عکاس آن را به عنوان نماینده کل داستان انتخاب کرده است.
4. لحظه ای بودن: یکی از مهمترین خصوصیت های عکاسی خبری خصوصیت لحظه ای بودن آن است. عکاس خبری معمولا عکس هایش را از قبل پیش بینی نمی کند (نمی تواند پیش بینی کند). همچنین او امکان تنظیم صحنه یا نور را زوایه دید را ندارد. او مجبور است خود را در زمان و محلی که کانون اخبار هست (یا ممکن است بعدها بشود) قرار دهد و مترصد شکار لحظه های جالب بماند. دیگر اینکه در بسیاری از موارد عکاس خبری فرصت تکرار عکس را ندارد چون سوژه معمولا در حال حرکت است و یا از نظر زمانی فقط برای مدت کوتاهی در دسترس است. به این ترتیب عکاس خبری مجبور است از توانایی تشخیص و تحرک بالایی برخوردار باشد.
توجه داشته باشید که عکاسی خبری با عکاسی مستند فرق می کند، اگر چه اصولا مرز دقیقی نمی توان میان این دو کشید و این دوگونه عکاسی ممکن است در برخی زمینه های مشترک باشند. عکاسی مستند حوزه وسیع تری را در بر می گیرد و می تواند محدود به بازه زمانی یا تاریخی مشخصی نباشد. عکاسی مستند محدود به حوزه خبر نیز نیست و می تواند موضوعات مختلفی مانند تحقیقات علمی در حوزه های طبیعی یا اجتماعی را نیز شامل شود.
عکاس خبری معمولا در معرض همان خطراتی است که در محیط خبری به صورت واقعی وجود دارد. خطراتی مانند جنگ، شورش، تروریسم، بلایای طبیعی، بیماری، گروگان گیری و موارد دیگر این نوع از عکاسان را تهدید می کند. عکاس های خبری نمی توانند دور از مهلکه بمانند و تا آرام شدن اوضاع صبر کنند، چرا که ثبت لحظه به لحظه و عینی وقایعی که در جریان هستند، جذابیت و ارزش ویژه خبری دارد و به اصطلاح عکس هر چه زنده تر باشد از لحاظ خبری جذاب تر می شود.
خصوصیت های ویژه عکاسی خبری به قدری در میان فرهنگ عکاسی تثبیت شده است که گاهی شاهد عکاسی در حوزه های مختلف به سبک خبری هستیم. مثلا ممکن است با استفاده از تکنیک ها و ویژگی های عکاسی خبری از یک منظره یا یک رویداد خانوادگی عکس برداری کرد و حال و هوای خبری به آن داد. از تکنیک ها و سیاق عکاسی خبری در تهیه و تنظیم تبلیغات موثر تجاری یا سیاسی به صورت گسترده ای استفاده می شود.
http://www.hadij1985.blogfa.com/post-45.aspx
نظرات کاربران:
ava
نوشتن دیدگاه